“Iedereen is welkom”

“Nederland is verworden tot een land met alleen maar hoogopgeleide mensen. Wanneer je auto niet meer rijdt of je kraan lekt, heb je een probleem. Er is een groot tekort aan vakmensen”, zegt Aad van Loenen, directeur van de Energie Academie, het opleidingsinstituut in Den Haag dat werkzoekenden klaarstoomt voor een duurzame baan als vakman.

Werkgevers zitten met de handen in het haar. In de bouw en techniek, de energietransitie, maar ook in de sectoren logistiek en vervoer zijn talloze banen te vinden. Tegelijkertijd zijn er veel werkzoekenden die dromen van een vaste baan als timmerman, elektricien, schilder, stukadoor of loodgieter. De Energie Academie brengt werkgevers en werkzoekenden samen in een nieuw innovatief leerwerk concept met baangarantie.

(@ Energie Academie)

Wat is de formule van de Energie Academie?

“Die is heel simpel. Stel een bedrijf heeft twintig blokken bouwers nodig, dan zoeken wij geschikte kandidaten die we opleiden tot het type blokkenbouwer dat het betreffende bedrijf nodig heeft. Wij bieden praktijkgerichte opleidingen. Het is een formule die aanspreekt want de Energie Academie heeft een vliegende start gemaakt sinds de opening in oktober. Er zijn nu, begin november, al zeshonderd banen afspraken met bedrijven gemaakt en we hebben al tweehonderd geselecteerde kandidaten die wij opleiden voor die banen.”

De toeloop is enorm, zowel vanuit het bedrijfsleven als onder werkzoekenden die zich middels de gemeente, scholen, open dagen, arbeidsbeurzen, buurthuizen en social media aanmelden. De Energie Academie leidt werkzoekenden op voor banen waar in het bedrijfsleven grote behoefte is. Aad van Loenen is een Haags praktijkonderwijs-icoon met 45 jaar ervaring. Hij was onder andere ruim tien jaar als directeur verbonden aan de Haagse praktijkschool de Einder.

“Daar heb ik concepten vergelijkbaar met de Energie Academie ontwikkeld, onder het motto leerlingen van A naar B brengen, of beter van D naar B; van droom naar baan. Ook bij de Einder was alles gericht op het vinden van een op maat gemaakte baan voor speciaal daarvoor opgeleide leerlingen. In het onderwijs zijn er veel brede opleidingen die leiden naar banen die er niet of niet meer zijn. Wij geven smalle en kortstondige opleidingen. Maximaal drie maanden. Het zijn doelgerichte opleidingen, ik geloof daar in. Het zijn opleidingen waar je leert een goede vakman te worden. De Energie Academie biedt opleidingen die afgestemd zijn op wat een bedrijf nodig heeft. Een elektricien die bij een ROC is opgeleid loopt het gevaar bij een bedrijf te komen dat met geheel andere apparatuur of technieken werkt dan waarmee op school gewerkt wordt. Wij gaan van de baan uit en zoeken daar de juiste kandidaat bij, een kandidaat die we leren te voldoen aan de eisen van die specifieke baan. De Energie Academie leert mensen vanuit de praktijk te werken. De theorie volgt op de praktijk.”

Wie komen er in aanmerking voor een opleiding?

“Iedereen is welkom. Jong en oud, met of zonder vooropleiding, schoolverlater en werknemers die omgeschoold willen worden, mensen met of zonder uitkering, statushouders; echt voor iedereen is er plek. We zetten ons ook erg in voor de jongeren, ik heb altijd voor ze gevochten op de Einder, voor die kinderen die van school worden gestuurd om als vakkenvuller te gaan werken in een supermarkt. Of van die andere onzin banen die niet leiden tot een duurzame baan. Het is ook te lang zo geweest in Nederland dat iedereen maar een administratieve baan wilde. Niet met je handen werken, maar op een kantoor zitten met een computer voor je neus. Dat soort banen kwamen er steeds minder, juist ook vanwege de intrede van de computer. Toch bleven die opleidingen floreren. Je hebt er niet veel voor nodig: een klaslokaal en een computer. Tegelijkertijd werden veel opleidingen voor
vakmensen in de bouw of techniek gesloten. Nu hebben we een groot probleem. Er is veel vraag naar vakmensen maar er zijn onvoldoende opleidingen en leermeesters.”

Leiden bedrijven zelf geen personeel meer op?

“Daar hebben ze de tijd en het personeel niet voor. Vergeet niet dat veel bedrijven enorm onder druk staan vanwege een grote hoeveelheid aan opdrachten en een schrikbarend tekort aan vakkundig personeel. Wij leiden personeel op naar de specificaties van een bedrijf, met onze praktijk leermeesters”.

Waar komen die vandaan?

“Voor een deel uit de bedrijven zelf en deels uit de bak werklozen, want er zijn best wel vakmensen die een versleten rug hebben of de pech hebben gehad dat het bedrijf waar ze werkten failliet is gegaan. ik merk dat die mensen bereid zijn om hun vakkennis over te dragen, vanuit het onderwijsconcept van meester gezel, dat nog uit de middeleeuwen stamt. Uit dit concept ben ik ook voortgekomen want voordat ik in het onderwijs terecht kwam was ik meesterschilder. In die functie kon ik ook leerlingen opleiden.”

De Energie Academie is een publiek-private onderneming met de gemeente Den Haag en
partners in het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat is de rol vd gemeente Den Haag?

“In eerste instantie een initiërende rol. De Energie Academie is voortgekomen uit het project Werkoffensief +500 van wethouder Rachid Guernaoui die jaarlijks vijfhonderd mensen uit de bijstand wilde halen. In die groep zitten veel ouderen en langdurig werklozen, die wij nu aan een baan willen helpen”.

Voor werkzoekenden zijn de opleidingen kosteloos. Wie betaalt de opleidingen?

“In onze formule betaalt het bedrijfsleven mee aan de opleiding, dat lijkt me helemaal niet zo gek. Als een bedrijf tien opgeleide vakmensen krijgt mag daar best voor betaald worden. Bedrijven zijn daar ook toe bereid. Een opleiding kost hier gemiddeld 2000 euro. Wanneer een bedrijf zelf een leermeester levert dan is het tarief anders dan wanneer wij het hele proces verzorgen. De gemeente Den Haag en de Europese Unie betalen mee aan de opleidingen. In Europa gaat het nog maar over een zaak, het bestrijden van de werkloosheid en met name ook de jeugdwerkloosheid en dat gebeurt door te investeren in opleidingen, zoals de Energie Academie.”

De Energie Academie biedt baangarantie. Over wat voor banen hebben we het? In het
bedrijfsleven zijn contracten van een half jaar aan de orde van de dag.

“Mijn ervaring is dat wanneer een bedrijf mee investeert in een opleiding, ze de werknemers langer in dienst willen houden. Iemand opleiden om een half jaar te komen werken, is onzinnig. We creëren duurzame banen, het gaat niet om projecten”.

De opleidingen bij de Energie Academie zijn individueel gericht, hoe kan het ook anders met op maat gemaakte banen. De persoonlijke aandacht die de kandidaat krijgt is van het grootste belang voor het slagen van de opleiding.

“Een van de sterkste punten van de Energie Academie-formule is de bejegening van de kandidaten. Bij veel organisaties zijn deze mensen een nummer of een cliënt uit een kaartenbak. Vergeet niet dat ze dat ook als zodanig ervaren. Ik zie veel jonge werkzoekenden, afkomstig uit andere culturen, die graag willen werken, maar ze moeten wel het gevoel hebben dat je in ze gelooft. Je moet naar die jongeren kunnen luisteren in plaats van enkel te zeggen je moet dit en je moet dat. Het gaat erom dat je de juiste sfeer creëert. Iedereen moet zich welkom voelen bij ons.”

Je bent nu een ruim een maand bezig. Hoe zie je de Energie Academie over een jaar?

“Giga groot! Over een jaar zitten we hier met zes- zevenhonderd man en uiteindelijk zie ik de Energie Academie op verschillende plekken want als het in Den Haag lukt waarom zou het dan ook niet lukken in Amsterdam of Rotterdam. We staan aan de vooravond van iets heel moois”.

7 november 2019

DenHaag_logo